جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۸
کد خبر: ۸۱۲۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
نشست خبری ششمین فرهنگسرای کتاب برگزار شد

همیشه کتاب؛ فرهنگسرای کتاب

سید مجید حسینی رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگسرای کتاب جزییات برنامه‌های ششمین دوره این فرهنگسرا را با شعار «همیشه کتاب، فرهنگسرای کتاب» تشریح کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیرعامل موسسه نشر شهر با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی و بازبینی سیاست‌های کتاب در کشور گفت: در سال‌های گذشته فقط طرح‌های حمایت از تولید کتاب اجرا شده و این درحالی است که به مساله مصرف کتاب توجه کافی نشده است. آمار نشان می‌دهد در نتیجه سیاستگذاری‌ها امروز تعداد ناشران به شمار ناشران فرانسه و امریکا رسیده و به ازای هر کتاب‌فروشی سه ناشر فعال است اما میانگین تیراژ واقعی کتاب در ایران ۷۰۰ نسخه و سرانه مطالعه بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است.
  


جدول برنامه‌های فرهنگسرای کتاب

وی افزود: سیاست‌های عمومی حوزه کتاب در دو بخش خصوصی و دولتی باید در راستای حمایت از مصرف تغییر یابد و به دنبال افزایش کشش مردم به کتاب باشد تا این کالای فرهنگی برای شهروندان شأن اجتماعی تولید کند و جامعه بخواهد کتاب بخواند و در این صورت تولید کتاب هم رونق می‌گیرد. 
 
مدیرعامل موسسه نشر شهر با اشاره به تغییر سیاست‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه کتاب گفت: امسال به جای حمایت از تولید، توجه و تمرکزمان را روی حمایت از مصرف قرار دادیم. متاسفانه انبار ناشران دولتی پر از کتاب‌هایی است که مخاطب ندارند و بدون ترویج و توزیع و علاقه‌مندسازی فقط به تولید می‌پردازند. ما باید به مردم برای مصرف کتاب، کمک کنیم و تمرکزمان را روی ترویج، تبلیغ و توزیع کتاب قرار دهیم. 
 
مجید حسینی با اعلام شعار «همیشه کتاب، فرهنگسرای کتاب» افزود: محور برنامه‌های امسال این فرهنگسرا با موضوع «آسمان آبی، زمین پاک» و مسائل زیست محیطی طراحی شده است. مخاطبان اصلی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها هستند که برای این قشر برنامه‌های گوناگون آنلاین و روی صحنه برگزار می‌کنیم. غرفه فناوری از دیگر بخش‌های فرهنگسراست و نیز چند مسابقه برای شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام تدارک دیده شده است. 
 
رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگسرای کتاب همچنین با اشاره به غرفه هنر و سینما گفت: در این غرفه که با همکاری موسسه تصویرشهر برپا می‌شود، فیلم‌هایی که با اقتباس از روی کتاب‌ها تولید شده‌اند به نمایش در می‌آیند. همچنین یک غرفه با نام کاریکاتور و کتاب پیش‌بینی شده که به کاریکاتورهای حوزه کتاب و آشتی با کتاب اختصاص داده شده است. 
  
حامد طراحی‌تبریزی، رئیس فرهنگسرای کتاب نیز در تشریح جزییات برنامه‌های این فرهنگسرا گفت: در غرفه کودکان، بخش‌های مختلفی از جمله صحافی، مشاوره کتاب، قصه گویی مادران و کودکان، بازی و کتاب خواهیم داشت. 
 
مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین از ادامه طرح نذر کتاب خبر داد و گفت: توزیع کتاب همچون سال‌های گذشته در فرهنگسرای کتاب انجام خواهد شد. بخشی هم با عنوان «کتاب من» داریم که کتاب‌هایی با مشخصات کودکان و با نام خودشان منتشر می‌کنیم. در کنار این برنامه‌ها اجرای ۱۰۰ تئاتر اقتباسی با موضوع کتاب‌خوانی و برنامه‌های آنلاین و شادی هم برای مردم پیش بینی شده است. 
 
طراحی همچنین از حضور شاعران، نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ برای نقالی، کتابخوانی و قصه گویی خبر داد و افزود: هر روز چندین هنرمند از رشته‌های مختلف، در کنار مردم به مطالعه و نقالی کتاب می‌پردازند. برای بخش کتابخوانی، شاعران برجسته کشورمان از جمله سعید بیابانکی، ناصر فیض، عبدالجبار کاکایی و علیرضا قزوه در فرهنگسرای کتاب حضور پیدا می‌کنند. در بخش نقالی هم شیوا ارسطویی، کامبیز درم‌بخش، ابوالحسن داودی و تعداد زیادی از هنرمندان کشورمان در غرفه فرهنگسرا حضور پیدا کرده و برای مردم قصه گویی می‌کنند. 
 
رئیس فرهنگسرای کتاب در پایان گفت: سیاست ما برای این دوره، خاطره سازی با کتاب و آشتی مردم با مطالعه و کتاب‌هاست. سعی می‌کنیم با این فعالیت‌ها، بتوانیم سهمی در افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشیم. 
 
فرهنگسرای کتاب، در مصلی تهران، ضلع شرقی بلوار امام رضا(ع)، نبش خیابان هفتم قرار دارد و در روزهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از ۱۰ صبح تا ۸ شب پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

خبرهای مرتبط
نظر شما